در هفته‌های اخیر بنابر مصوبه دولت، تعرفه‌های دندانپزشکی برای سال جاری، در بخش دولتی با ۱۰ درصد و در بخش خصوصی ۱۳ درصد افزایش تعیین شده که همین مسئله واکنش‌های متعددی را از سوی جامعه دندانپزشکان به همراه داشته است.

راه‌اندازی یک مطب دندانپزشکی یک میلیارد آب می‌خورد!

چنانکه برای حل این مسئله نیز کارگروهی در سازمان نظام پزشکی تشکیل شده که نتایج جلسات آن تا اوایل ماه آینده ابلاغ خواهد شد. این درحالی است که دندانپزشکان همچنان از وضعیت حاکم بر فعالیت در این حرفه ناخشنودند.

  استثمار دندانپزشکان

دکترمهدی نیکوسیر، عضو شورای روابط عمومی نظام پزشکی که سال‌ها درتشکل‌های تخصصی دندانپزشکی فعالیت دارد نیز با تأیید این مسئله می‌گوید: در مراکز خیریه دندانپزشکی یک یونیت به اندازه یک دندانپزشک ارزش دارد. زیرا خیریه‌ها در اسم و به ظاهر خیریه‌اند و تعرفه کمتری می‌گیرند اما درعمل دندانپزشکی را که به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به راه اندازی و تجهیز مطب شخصی نبوده و یا توان پرداخت هزینه‌های جاری این حرفه را ندارد، استثمارمی‌کنند. چرا که به طورمتوسط درسال جاری هزینه‌های دندانپزشکی بیش از۳۰۰ درصد رشد داشته، به طوری که هزینه دستگاه اتوکلاو که برای استریل ابزار استفاده می‌شود به بیش از چهار برابر رسیده است. این درحالی است که بین ۱۰ تا۱۳ درصد برای فعالان این حوزه افزایش تعرفه درنظر گرفته‌اند. همچنین از اوایل ماه جاری بنابر مشاهدات فعالان این حوزه؛ تعرفه‌های لابراتوارهای دندانسازی نیز ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی می‌افزاید: درحال حاضر با گرانی کالاهای دندانپزشکی هنوزهم این خدمات در کشور ما ارزان ارائه می‌شود. چنانکه برای یک کشیدن عادی دندان در برخی کشورهای اروپایی معادل یک میلیون تومان هزینه می‌کنند در صورتی که همکاران ما با هزینه‌های کمتر از۱۰۰ هزار تومان چنین خدماتی را ارائه می‌دهند. دکتر نیکوسیر خاطرنشان می‌کند : مردم هم که می‌خواهند هزینه دندانپزشکی را بپردازند با دشواری می‌پردازند چرا که این میزان رقم سنگینی محسوب می‌شود زیرا به طور کلی درسبد هزینه‌ها جایی برای خدمات دندانپزشکی درنظر نمی‌گیرند. به هر روی ما هم به دنبال احقاق حق مردم و رفاه آن‌ها هستیم اما نمی‌توانیم حقوق همکارانمان را نیز نادیده بگیریم. به هرحال این افراد نیز مسئول خانواده‌ای محسوب می‌شوند. چنانکه درحال حاضر راه‌اندازی مطب حدود یک میلیارد تومان هزینه می‌خواهد، حال آیا این مطب سودده باشد یا خیرهم قابل اطمینان نیست. از همین رو این روزها مکرر آگهی‌های واگذاری مطب را می‌بینیم در حالی که درگذشته جریان چنین نبوده وهمه به دنبال توسعه فعالیت خود بودند.

  غفلت از تخصص‌گرایی

این پیشکسوت حوزه سلامت تأکید می‌کند: اگرکشورهای پیشرفته به توسعه رسیدند به این دلیل بوده که به تخصص‌ها توجه کرده‌اند. درحالی که شاهدیم در رسانه‌های ما به طور عمد یا سهوی مکررالقا می‌کنند که دکترها می‌خورند و می‌چاپند، دکترها زیاده خواهند و...! درحالی که کاش جامعه‌ای داشتیم که متخصصان آن از امکانات و مزایایی منتفع می‌شدند چرا که اگر طبقه تحصیلکرده در جامعه مرفه باشند خانواده‌ها ترغیب می‌شوند فرزندانشان را به علم‌آموزی و تخصص‌گرایی تشویق کنند.

  صرف مواد بی‌حسی در مراکز زیبایی

دکتر نیکوسیر در ادامه می‌گوید: امروزه در۱۱ رشته مختلف دندانپزشکی بیش از ۳۰۰۰ آیتم خدمات جراحی انجام می‌شود. به این ترتیب چند جراحی محدود همانند «نگین دندان» به عنوان خدمات لوکس می‌باشد که همین جراحی‌ها را پر رنگ کرده و به تمام خدمات این حرفه تعمیم می‌دهند. این درحالی است که درحال حاضر رشته دندانپزشکی در دنیا از همه علوم پزشکی دیگر پیشرفت بیشتری داشته است. در واقع اگر امکان جراحی‌های متفاوت نباشد چگونه می‌توان به رشد علمی رسید. درحالی که امروزه برای کارپول بی‌حسی؛ سهمیه گذاشته‌اند و باید از چند داروخانه دریافت کنیم. به این ترتیب متخصصان پیشکسوت این حوزه ناچارند نصف روز درگیر باشند و نسخه و سرنسخه ببرند تا دوبسته کارپول بگیرند. درصورتی که این دو بسته کارپول تنها برای ۶-۵ روز فعالیت دندانپزشک کفایت می‌کند و بقیه روزها را باید آزاد تهیه کنند. این درحالی است که در بازار آزاد قیمت آن پنج برابر شده، چنانکه ۱۰۰ هزار تومان بوده و حال در بازار آزاد ۵۰۰ هزار تومان شده است. البته همین کار پول‌ها در بازار می‌چرخد و به خط خدمات آرایشگاهی رسیده و صرف تاتو و خدمات زیبایی می‌شود.   باید مسیرهای غیرقانونی عرضه تجهیزات پزشکی گرفته شده و به طورحتم ارز دولتی به تهیه این محصولات اختصاص پیدا کند. چنانکه اگر این روند انجام نشود این مردم هستند که زیان خواهند کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.